بلاگ بلوط

بلاگ بلوط

بلاگ بلوط؛ مقالات شبکه و اینترنت

پهنای باند

پهنای باند چیست؟ تفاوت پهنای باند با سرعت اینترنت

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام خرید اینترنت با اصطلاحات مختلفی روبرو شده باشید. این اصطلاحات شامل موارد مختلفی ازجمله سرعت، پهنای باند، حجم، ترافیک و … هستند. این موارد هرکدام تأثیر خاصی در اینترنت مصرفی شما دارند. یکی از موارد مهم پهنای باند اینترنت است که در این بخش به معرفی آن می‌پردازیم و می گوییم bandwidth چیست؟ مهم‌ترین تفاوت‌های آن را با سرعت و ترافیک بررسی می‌کنیم.

اینترنت وایرلس

اینترنت وایرلس چیست؟ انواع شبکه وایرلس

اصطلاح شبکه وایرلس یا اینترنت وایرلس به نحوه دریافت سرویس اینترنت از شرکت های تامین کننده با استفاده از رادیو یا آنتن اطلاق می شود. در صورتی که از اصطلاح اینترنت وای فای برای به اشتراک گذاری اینترنت در محیط های همچون خانه، هتل یا شرکت از طریق اکسس پوینت استفاده می شود.

اینترنت سازمانی

اینترنت سازمانی اینترنتی نیست که که محدودیت  مشخصی داشته باشد. در واقع اینترنت سازمانی نوعی از اینترنت  پرسرعت است که می توان در انواع مختلفی آن را پیاده سازی کرد. این اینترنت در تقسیم بندی های مختلفی تحویل سازمان ها و انواع شرکت ها داده می شود تا بتوانند به بهترین نحو خدمات خود را ارئه دهند.

اینترنت اختصاصی

اینترنت اختصاصی

دسترسی به اینترنت اختصاصی – این اتصالی است که از طریق اترنت یا لینک ارتباط خصوصی ارائه می شود و با سایر مشتریان به اشتراک گذاشته نمی شود. در حالی که معمولاً با قیمت‌های بالاتری عرضه می‌شود،  ویژگی‌های تجاری و سرعت بالاتری نسبت به بسیاری از گزینه ها دسترسی  به مشترک ارائه می‌کند.
اینترنت متقارن

اینترنت متقارن چیست؟

ارتباط اینترنت متقارن به این معنی است که سرعت آپلود و دانلود داده در هر دو جهت یکسان است. یعنی پهنای باند سرعت دانلود و آپلود را همزمان به یک میزان فراهم می‌کند.

پهنای باند اختصاصی

پهنای باند اینترنت اختصاصی یا سرویس Dedicated

پهنای باند اختصاصی به معنی آن است که کاربر در هر زمان می تواند تمام ظرفیت خود را استفاده کند و شرکت پشتیبانی پهنای باند حق واگذاری ظرفیت استفاده شده را به کاربر دیگری ندارد اصطلاحا به این رابطه ظرفیت یک به یک می گویند.

ارتباط نقطه به نقطه (VPN)

ارتباط نقطه به نقطه vpn

این سرویس، یک سرویس بدون پروتکل است و به کاربر امکان می‌دهد از پروتکل مورد نظر خود مانند IPX ،IPv6 ،IPv4 و دیگر پروتکل‌ها بر روی شبکه‌ی زیرساخت مجازی خود استفاده کند. از مزایای این سرویس می‌توان به نکاتی هم‌چون کنترل کامل سرویس گیرنده بر مسایل فنی شبکه مانند مسیریابی، کنترل ترافیک و کیفیت سرویس اشاره کرد.

پاورلاین‌

پاورلاین چیست و چه کاربردی در شبکه خانگی دارد؟

پاورلاین Power Line یک کیت توسعه دهنده شبکه از طریق کابل کشی برق منزل یا محل کار به شمار می رود که به سادگی قابل نصب و استفاده است. مهم ترین مزایای به کارگیری پاورلاین در توسعه شبکه سیمی و وایرلس شامل Data Loss کمتر (از دست رفتن داده) و سرعت بیشتر نسبت به سایر راهکار ها می شود.

IP

ip چیست؟ معرفی انواع آن

IP AddresS چیست؟ آدرس IP یک آدرس منحصر به فرد است که دستگاه موجود در اینترنت یا شبکه محلی را مشخص می‌کند.IP مخفف ” Internet Protocol” است که مجموعه قوانین حاکم بر فرمت داده‌های ارسال شده از طریق اینترنت یا شبکه محلی است.

پروتکل IPV6

پروتکل IPV6 چیست؛ بررسی تفاوت ipv4 و ipv6

 نسل جدید پروتکل اینترنت می باشد. در حدود سال ۱۹۹۴ میلادی پیشنهاد نوشتن پروتکل مذکور به سازمان مهندسی اینترنت internet engineering task force ارایه شد و در حدود سال ۱۹۹۸ میلادی طرح پیش نویس این پروتکل به تصویب رسید و مصوب شد که سازمان IETF تا پاییز سال ۲۰۰۱ تمام پیش نیازها و برنامه نویسی پروتکل IPV6 را انجام دهد.

DNS

DNS چیست؟ وظیفه دی ان اس چیست و نحوه تغییر آن چگونه است؟

وب سایت های در اینترنتی چگونه نمایش داده می شوند و چگونه با تایپ کردن نام آنها به وب سایت مورد نظر میرسید؟ این سوال هایی هستند که تنها یک پاسخ دارند، به کمک DNS. این واژه سه حرفی مخفف عبارت Domain Name System می باشد. DNS در فارسی به سامانه نام دامنه معنی شده است.

پروتکل‌های شبکه

آشنایی با انواع پروتکل‌های شبکه سازی

پروتکل را می توان زبان برقراری ارتباط بین کامپیوترها دانست. پروتکل در شبکه در واقع قوانینی است که برای پردازش داده رعایت می شود.

NAT

NAT چیست و چگونه کار می کند؟

 NAT به مخفف عبارت Network Address Translation باز میگردد و در آدرس دهی های خصوصی یا به اصطلاح Private مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع نات به عنوان راه حلی کوتاه مدت برای مشکل آی پی تعبیه شد . اگر بخواهیم دقیقا بگوییم معنی NAT چیست باید گفت، این راه حل به سازمان و شرکت ها امکان ایجاد آدرس های خصوصی IPv4 درشبکه­ های LAN خود را داده که در عین حال بتوانند به درستی با اینترنت نیز ارتباط برقرار کنند.

سوویچ

هاب و سوویچ و بررسی تفاوت انها

سوئیچ نوع دیگری از ابزارهایی است که برای اتصال چند شبکه محلی (Local Area Network) به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد که باعث بالا بردن توان عملیاتی شبکه می شود…

روتر

روتر چیست؟ فواید استفاده از روتر - تفاوت مودم و روتر

Router چیست؟ به زبان ساده می‌توان گفت: روتر وسیله‌ای است که دستگاه‌های موجود در یک شبکه را با ارسال بسته‌های داده به یکدیگر متصل می‌کند، روترها وظیفه دارند تا داده‌ها را بین شبکه‌های مختلف مسیر یابی و منتقل کنند. این داده‌ها ممکن است بین چند دستگاه‌ها و یا از دستگاه‌ها به اینترنت ارسال شود، به‌طور کلی می‌توان گفت روتر مانند یک دستگاه توزیع کننده داده عمل می‌کند و مناسب‌ترین مسیرها را برای جابه‌جایی داده‌های شما انتخاب می‌کند.

ویپ

voip چیست و چگونه کار می کند؟

 Voip مخفف چیست؟ ویپ که مخفف عبارت (voice over Internet Protocol) است، به معنای انتقال دادن محتوای صوتی و محتوای چند رسانه‌ای از طریق اینترنت است. نحوه استفاده از این فرآیند کاملا مشابه تلفن معمولی است، اما تفاوت ان این است که به جای سیم کشی و استفاده از یک شرکت ارائه دهنده خدمات تلفن از اتصال اینترنت استفاده می‌شود.

تفاوت اینترنت اشتراکی و اختصاصی

تفاوت اینترنت اشتراکی و اختصاصی؟

دسترسی به اینترنت اختصاصی از اتصال شبکه خصوصی استفاده می کند، در حالی که دسترسی به اینترنت اشتراکی از اتصال عمومی استفاده می کند. شبکه شما در یک اتصال عمومی آسیب پذیرتر است. شرکت هایی که با داده های حساس سروکار دارند تمایل دارند از دسترسی اختصاصی به اینترنت برای امنیت بیشتر استفاده کنند.

گیم سرور- بازی آنلاین

چگونه پینگ، جیتر و تأخیر بر تجربه بازی شما تأثیر می گذارد؟

گیمرها اغلب نمی توانند به توافق برسند، چه این که کدام کنسول بازی بهترین است یا چه سبک بازی برتر است. اما آنچه اغلب به اتفاق آرا مورد توافق قرار می گیرد این است که پینگ، جیتر و تأخیر مهم هستند و می توانند بر تجربه بازی شما تأثیر منفی بگذارند.

پینگ، جیتر و تأخیر تنها بر بازی تأثیر نمی‌گذارند. در واقع، همه معیارهای مهمی برای کیفیت اتصال در هنگام پخش هر رسانه، مانند ویدیو یا صدا هستند. دلیل اینکه گیمرهای هاردکور و آنلاین این مشکل را بیشتر احساس می کنند این است که بازی به یک اتصال قوی هم برای ویدیو و هم برای صدا و هم برای آپلود و دانلود نیاز دارد.

اینترنت بی‌ سیم ثابت در مقابل فیبر نوری

اینترنت بی‌ سیم ثابت در مقابل فیبر: کاوش در آینده زیرساخت ارائه دهندگان خدمات اینترنتی ISP

در مقایسه با فیبر، فناوری بی‌سیم ثابت نیز زمان نصب سریع‌تری را ارائه می‌دهد و هزینه‌ها را بیشتر کاهش می‌دهد. نصب فیبر مستلزم اخذ مجوز، ترانشه و کابل گذاری است که ممکن است چندین هفته یا چند ماه طول بکشد.

اینترنت بی سیم ثابت در مقابل اینترنت ماهواره ای

اینترنت بی‌سیم ثابت در مقابل اینترنت ماهواره‌ای: چه تفاوت‌هایی دارند

اینترنت بی سیم ثابت گزینه محلی تری را ارائه می دهد که به معنای تأخیر کمتر، خدمات قابل اطمینان تر و قیمت ها و شرایط بهتر است. گفته می شود، ممکن است در منطقه شما در دسترس نباشد، در حالی که اینترنت ماهواره ای احتمالاً موجود است.

خدمات ابری

خدمات ابری چیست؟ خدمات ابری چگونه کار می کنند؟

مانند سایر راه حل های فناوری اطلاعات، خدمات ابری بر سخت افزار و نرم افزار متکی هستند. با این حال، بر خلاف راه‌حل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سنتی، کاربران برای دسترسی به خدمات ابری به هیچ چیز دیگری به جز رایانه، اتصال شبکه و سیستم عامل نیاز ندارند.

پهنای باند اینترنت

پهنای باند چیست؟ تعریف، معنا و توضیح

پهنای باند انتقال داده های وسیع از طریق اتصال به اینترنت پرسرعت است.

پس پهنای باند چیست؟ طبق تعریف FCC، تعریف اینترنت پهن باند حداقل سرعت دانلود ۲۵ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود ۳ مگابیت بر ثانیه است. پهنای باند دسترسی به اینترنت پرسرعت را از طریق انواع فناوری‌ها از جمله فیبر نوری، بی‌سیم، کابل، DSL و ماهواره فراهم می‌کند.

پهنای باند اینترنت

پهنای باند اینترنت چیست؟ اینترنت پرسرعت پهنای باند چیست؟ و چگونه عمل می کند؟

پهنای باند به فناوری‌های مختلف انتقال با ظرفیت بالا اشاره دارد که داده‌ها، صدا و ویدئو را در فواصل طولانی و با سرعت‌های بالا انتقال می‌دهند. رسانه های رایج انتقال عبارتند از کابل های کواکسیال، کابل های فیبر نوری و امواج رادیویی.

پهنای باند همیشه متصل است و نیاز به شماره گیری را برطرف می کند. اهمیت آن بسیار گسترده است. این امکان دسترسی با کیفیت بالا و سریع به اطلاعات، کنفرانس از راه دور، انتقال داده ها و موارد دیگر را در ظرفیت های مختلف از جمله مراقبت های بهداشتی، آموزشی و توسعه فناوری فراهم می کند.

اینترنت وایرلس

اینترنت پرسرعت وایرلس چیست؟ مزایا و سرعت

در پاسخ به این پرسش که اینترنت وایرلس چیست؟ باید بگوییم اینترنت وایرلس نوعی سرویس اینترنت می باشد. در این سرویس امکان اتصال به اینترنت برای کاربران نهایی و سازمان ها از طریق یک شبکه ارتباطی بی سیم فراهم می گردد. به طور معمول، شبکه بی سیم از طریق امواج رادیویی یا سیگنال های ماهواره ای و توسط یک ارائه دهنده خدمات اینترنت وایرلس ارائه می شود.

اینترنت اشتراکی

اینترنت اشتراکی SIA چیست؟

اینترنت اشتراکی (SIA) ؛ تئوری پشت اینترنت اشتراکی ارائه اینترنتی با قیمت ارزان تر بوده است. به موجب پهنای باند اشتراکی تعدادی از مصرف کنندگان به یک اتصال اینترنت دسترسی دارند که میزان سرعت و هزینه آن اتصال بین مصرف کنندگان تقسیم می‌شود.

پینگ Ping

پینگ Ping چیست؟ و تاثیر آن بر سرویس اینترنت

پینگ Ping چیست؟ پینگ معیار اندازه‌گیری برای اتصال کامپیوتر به سرور از راه دور است. به بیان واضح‌تر، عدد پینگ، زمان ارسال بسته تا دریافت پاسخ را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، گاهی اوقات، زمانی که آدرس سایتی را وارد می‌کنید همان لحظه سایت باز نمی‌شود و مدت زمانی که شاید چند ثانیه باشد، تاخیر حس می‌کنید.

تأخیر latency

تأخیر latency چیست؟

تأخیر latency چیست؟ latency تأخیر شبکه (به اختصار تأخیر) مدت‌زمان لازم برای ارسال داده‌ها به سرور مبدا و دریافت پاسخ در دستگاه کلاینت را اندازه‌گیری می‌کند. به زبان ساده‌تر بازه زمانی میان لحظه‌ای که کاربر اقدامی مثل کلیک روی یک لینک را انجام می‌دهد و لحظه‌ای که پاسخ این اقدام را از جانب سرور دریافت می‌‌کند.

پکت لاس Packet Loss

پکت لاس Packet Loss چیست؟

پکت لاس Packet Loss چیست؟ هنگام دسترسی به اینترنت یا هر شبکه ای، واحدهای کوچکی از داده به نام بسته ارسال و دریافت می شود. هنگامی که یک یا چند مورد از این بسته ها نتوانند به مقصد مورد نظر خود برسند، به آن از پکت لاس می گویند. برای کاربران، packet loss خود را به شکل اختلال در شبکه، خدمات کند و حتی از دست دادن کامل اتصال شبکه نشان می دهد.

جیتر Jitter چیست

Jitter چیست؟ تفاوت jitter و delay در شبکه

Jitter جیتر چیست؟ جیتر (Jitter) نرخ میزان نوسان (لرزش) و تغییر تاخیر در یک سیگنال دریافتی (ping) در بازه زمانی مشخص می باشد. به صورت ساده، اگر هر بسته مدت زمان یکسانی را برای سفر از نقطه A به نقطه B طی نماید، در اینصورت Jitter وجود ندارد اما اگر زمان تحویل بسته ها یکسان نباشد Jitter وجود خواهد داشت.

وب هاستینگ-میزبانی وب

میزبانی وب یا وب هاستینگ Web Hosting چیست؟

میزبانی وب یا وب هاستینگ (به انگلیسی: Web Hosting ) به مفهوم فراهم ساختن فضایی است که کاربر می‌تواند فایل‌های وب سایت خود را در آن قرار دهد. وب سایت ها از مجموعه‌ای از فایل های مختلف مانند تصاویر، متون و فایلهای برنامه‌نویسی شده به زبانهای مختلف و سایر اسناد مربوط تشکیل می‌شود که به منظوری خاص به شکلی با هم مرتبط شده‌اند.

نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS)

نرم‌افزار به عنوان سرویس SaaS چیست؟ و چه مزایایی دارد؟

نرم‌افزار به عنوان سرویس یا SaaS ؛ به روشی برای فروش و ارائه خدمات نرم افزاری گفته می‌شود که در آن نرم افزار به طور یکجا خریداری نشده و بر روی سیستم کاربر نصب نمی‌شود. در عوض، کاربران می‌توانند با استفاده از یک مرورگر و اتصال به اینترنت به صورت آنلاین و با پرداخت حق اشتراک ماهانه یا سالانه از یک نرم افزار ابری استفاده کنند.

زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS)

زیرساخت به‌ عنوان سرویس یا IaaS چیست؟

زیرساخت به عنوان سرویس (Infrastructure as a Service) یا IaaS ؛ یکی از ۳ مدل اصلی ارائه خدمات رایانش ابری یا Cloud Computing است که به مشتریان امکان می‌دهد بدون نیاز به خرید و نگهداری سرورهای اختصاصی و تجهیزات ذخیره‌سازی و شبکه بتوانند زیرساخت مورد نظر خود را به صورت ابری کرایه کنند.

پلتفرم به عنوان یک سرویس (PaaS)

منظور از پلتفرم به‌ عنوان سرویس PaaS چیست؟

پلتفرم به عنوان یک سرویس یا PaaS ؛ یکی از سه مدل خدمات رایانش ابری است که در آن یک ارائه‌دهنده، ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را از طریق اینترنت به کاربران ارائه می‌دهد. این پلتفرم یک محیط توسعه و استقرار نرم‌افزار است که به طور کامل در فضای ابری قرار دارد و از طریق یک اتصال اینترنتی امن برای کاربران قابل دسترسی است. منابع و امکانات این سیستم‌ها به کسب و کارها و برنامه‌نویسان امکان می‌دهد تا انواع نرم‌افزارها را از نرم‌افزارهای ساده ابری گرفته تا نرم‌افزارهای سازمانی پیچیده را به صورت ابری توسعه و یا ارائه دهند.

جستجو