خانه » بلاگ » NAT چیست؟

NAT چیست؟

NAT چیست

NAT چیست؟ ؛ NAT  (ترجمه آدرس شبکه Network Address Translation ) فرآیندی است که یک آدرس IP منحصر به فرد را قادر می سازد تا یک گروه کامل از رایانه ها را نشان دهد. در ترجمه آدرس شبکه NAT ، یک دستگاه شبکه، اغلب یک روتر یا فایروال NAT، به یک کامپیوتر یا رایانه های داخل یک شبکه خصوصی یک آدرس عمومی اختصاص می دهد.

به این ترتیب، ترجمه آدرس شبکه به دستگاه واحد اجازه می دهد تا به عنوان یک واسطه یا عامل بین شبکه محلی، خصوصی و شبکه عمومی که اینترنت است، عمل کند. هدف اصلی NAT حفظ تعداد آدرس های IP عمومی در حال استفاده برای اهداف امنیتی و اقتصادی است.

NAT (ترجمه آدرس شبکه) با فعال کردن شبکه‌های IP خصوصی با استفاده از آدرس‌های IP ثبت‌نشده برای آنلاین شدن، آدرس‌های IP را حفظ می‌کند. قبل از اینکه NAT بسته ها را بین شبکه هایی که متصل می کند ارسال کند، آدرس های شبکه داخلی خصوصی را به آدرس های قانونی و منحصر به فرد جهانی ترجمه می کند.

پیکربندی‌های NAT می‌توانند تنها یک آدرس IP را برای کل شبکه به عنوان بخشی از این قابلیت به دنیای خارج نشان دهند، و عملاً کل شبکه داخلی را پنهان کرده و امنیت بیشتری را فراهم می‌کنند. ترجمه آدرس شبکه معمولاً در محیط‌های دسترسی از راه دور پیاده‌سازی می‌شود، زیرا عملکردهای دوگانه حفظ آدرس و افزایش امنیت را ارائه می‌دهد.

هدف NAT چیست؟

برای برقراری ارتباط با اینترنت، یک سیستم شبکه به یک آدرس IP منحصر به فرد نیاز دارد. این شماره ۳۲ بیتی دستگاه شبکه را شناسایی و مکان یابی می کند تا کاربر بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

طرح آدرس دهی IPV4 در دهه های گذشته از نظر فنی میلیاردها آدرس منحصر به فرد را در دسترس قرار داد، اما نمی توان همه آنها را به دستگاه ها برای ارتباط اختصاص داد. در عوض، برخی از آنها معاف شدند و برای آزمایش، پخش و برخی اهداف نظامی خاص مورد استفاده قرار گرفتند. در حالی که بیش از ۳ میلیارد برای ارتباطات باقی مانده است، گسترش اینترنت به این معنی است که آدرس ها تقریباً فرسوده شده اند.

حال در طرح آدرس دهی IPv6 به عنوان راه حل این ضعف در طرح آدرس دهی IPv4 معرفی شد. IPv6 سیستم آدرس دهی را دوباره ایجاد می کند، بنابراین گزینه های بیشتری برای تخصیص آدرس ها وجود دارد، اما چندین سال طول کشیده است تا زیرساخت سیستم شبکه را تغییر داده و پیاده سازی کند. NAT در این مدت توسط سیسکو معرفی شد و به طور گسترده به کار گرفته شد.

NAT چگونه کار می کند

NAT به یک دستگاه مانند فایروال NAT یا روتر NAT یا سایر دستگاه های ترجمه آدرس شبکه اجازه می دهد تا به عنوان یک عامل بین شبکه عمومی و شبکه های خصوصی – اینترنت و هر شبکه محلی – عمل کند. این به کل گروهی از دستگاه‌ها اجازه می‌دهد تا زمانی که هر کاری خارج از شبکه خود انجام می‌دهند، با یک آدرس IP منحصر به فرد نمایش داده شوند.

پروتوکل NAT مانند پذیرش یک شرکت بزرگ عمل می‌کند، با دستورالعمل‌های مشخصی که در مورد تماس‌ها و بازدیدکنندگان از تماس، منتظر ماندن یا ارسال و اینکه کجا باید بروند، کار می‌کند. برای مثال، می‌توانید به مسئول پذیرش بگویید تا زمانی که منتظر چیزی خاص نباشید، هیچ بازدیدکننده یا تماسی را بدون درخواست شما فوروارد نکند. سپس می توانید دستورالعمل هایی را در مورد اجازه دادن به ارتباط آن مشتری خاص ارائه دهید.

مشتری با شماره اصلی شرکت تماس می گیرد، زیرا آن شماره عمومی تنها شماره ای است که همه می شناسند. آنها به مسئول پذیرش می‌گویند که باید با شما صحبت کنند، و مسئول پذیرش الف) دستورالعمل‌ها را بررسی می‌کند و می‌داند که می‌خواهید تماس فوروارد شود، و ب) برنامه داخلی شما را با فهرستی برای ارسال اطلاعات به مکان مناسب مطابقت می‌دهد. تماس گیرنده هرگز خط خصوصی شما را دریافت نمی کند.

ترجمه آدرس شبکه نیز به همین صورت عمل می کند. درخواست به آدرس IP عمومی و پورت می رسد و دستورالعمل های NAT  بدون فاش کردن آدرس IP خصوصی مقصد، آن را به جایی که باید برود ارسال می کند.

NAT چیست