خانه » بلاگ » اینترنت بی‌سیم ثابت در مقابل اینترنت ماهواره‌ای: چه تفاوت‌هایی دارند
اینترنت بی سیم ثابت در مقابل اینترنت ماهواره ای

اینترنت بی‌سیم ثابت در مقابل اینترنت ماهواره‌ای: چه تفاوت‌هایی دارند

اینترنت بی سیم ثابت و اینترنت ماهواره ای جایگزینی برای اشتراک DSL یا کابلی است. و برای بسیاری از خانه ها و مشاغل در مناطق روستایی، این گزینه های خوش آمدید است. به دلیل هزینه های مرتبط با زیرساخت اینترنت کابلی، بسیاری از جوامع روستایی به این گزینه پرسرعت دسترسی ندارند.

در حالی که بی سیم ثابت و ماهواره در مناطق روستایی (و غیر روستایی) محبوب هستند، چه چیزی آنها را متفاوت می کند و کدام یک بهتر است؟

در این وبلاگ، نحوه عملکرد هر نوع اینترنت و تفاوت اصلی بین این دو سرویس را بررسی خواهیم کرد.

تفاوت بین اینترنت بی سیم ثابت و اینترنت ماهواره ای چیست؟

  • اشتراک های ثابت بی سیم و ماهواره ای هر دو خدمات اینترنتی را با انتقال از یک نقطه توزیع به یک نقطه دسترسی به مشترکین خود ارائه می دهند. نقطه دسترسی جایی است که شما به اینترنت دسترسی دارید، بنابراین یک آنتن یا ظرفی است که به خانه یا محل کار شما متصل است.
  • تفاوت اصلی در ترکیب نقطه توزیع و فاصله نقطه توزیع از نقطه دسترسی است.
  • نقطه توزیع اینترنت ماهواره ای ماهواره ای است که در فاصله ۲۲۰۰۰ مایلی زمین در حال چرخش است. نقطه توزیع بی سیم ثابت بیشتر محلی است – معمولاً یک برج سلولی در فاصله ده یا چند مایلی از نقطه دسترسی شما.
  • این فاصله تفاوت های زیادی را در نوع خدماتی که با اینترنت ماهواره ای در مقابل اینترنت بی سیم ثابت دریافت خواهید کرد ایجاد می کند. این همه چیز از تأخیر گرفته تا ثبات سیگنال و هزینه را تحت تأثیر قرار می دهد.
اینترنت بی سیم ثابت در مقابل اینترنت ماهواره ای

در مورد تاخیر (Latency)؟

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که بین خدمات بی‌سیم ثابت و اتصال اینترنت ماهواره‌ای مشاهده می‌کنید، تأخیر است.

تأخیر مدت زمانی است که طول می کشد تا داده ها از نقطه انتقال به نقطه دسترسی بروند. تأخیر بالا می‌تواند باعث شود که اتصال شما با تأخیر یا تأخیر ایجاد شود، حتی اگر برای سرعت دانلود بالا هزینه بیشتری بکنید.

با استفاده از ماهواره، داده ها باید فاصله خانه یا محل کار شما تا مدار زمین را طی کنند که فاصله بسیار دوری است (حدود ۲۲۰۰۰ مایل). این منجر به تأخیر نسبتاً بالایی در مقایسه با سایر خدمات اینترنتی می شود و باعث می شود اتصال شما با تأخیر ایجاد شود.

حتی با Starlink یا برنامه‌های اینترنت ماهواره‌ای مدار پایین، فاصله هنوز صدها مایل است که بسیار بیشتر از ده یا چند مایل اینترنت بی‌سیم ثابت است. تأخیر آنها ممکن است بهتر از ماهواره های سنتی باشد، اما به اندازه بی سیم ثابت پاسخگو نخواهد بود.

تأخیر زیاد می تواند فعالیت هایی مانند بازی های آنلاین، تماس های صوتی و ویدیویی را خسته کننده کند. تاخیر ناشی از تاخیر می تواند باعث شود احساس کنید منتظر بازی یا تماس خود مانده اید و جریان آن را مختل می کند.

از طرف دیگر اینترنت بی سیم ثابت با اتصال محلی کار می کند. شما اینترنت را از یک برج تلفن همراه دریافت خواهید کرد که معمولاً در ده مایلی خانه یا محل کار شما قرار دارد. از آنجایی که سیگنال فاصله کمتری برای سفر دارد، تأخیر بسیار کمتر است و اتصال شما پاسخگوتر و تأخیر کمتری خواهد داشت.

آیا آب و هوا بر ماهواره تأثیر می گذارد یا اینترنت بی سیم ثابت؟

خواه هوا آفتابی، ابری، طوفانی یا فقط نمناک باشد، کاربران مدرن اینترنت انتظار دارند اینترنت ثابت و قابل اعتمادی داشته باشند. با این حال، در مورد ماهواره، همیشه اینطور نیست.

حتی شرایط جوی ملایم، مانند رطوبت بالا، می تواند بر اتصال اینترنت شما تأثیر منفی بگذارد. و از آنجایی که سیگنال باید از جو عبور کند، یک سیستم طوفانی در حالت بعدی می‌تواند برای شما مشکل اینترنت ایجاد کند.

اینترنت بی سیم ثابت از نیاز به سفر در جو جلوگیری می کند، به این معنی که آب و هوا بر خدمات دریافتی شما تأثیر نمی گذارد. حتی آب و هوای شدید محلی، مانند باران های شدید یا مه غلیظ، با اتصال اینترنت بی سیم ثابت شما تداخلی ایجاد نمی کند.

گفته می شود، اگر سیستم آنتن شما از جای خود منفجر شود، بادهای شدید به طور بالقوه می تواند مشکلاتی ایجاد کند. با این حال، آنتن های بی سیم ثابت با در نظر گرفتن این موضوع به طور ایمن نصب می شوند، بنابراین بادهای شدید نباید مشکلی ایجاد کنند.

آیا این خدمات برای همه در دسترس است؟

وقتی نوبت به آن می رسد، ممکن است سرویس اینترنت ایده آل شما در منطقه شما در دسترس نباشد. از آنجایی که زیرساخت های مربوط به آوردن اینترنت کابلی پرسرعت  و فیبر به هر خانه و تجارت در ایران گران است، شرکت ها بر مناطقی با تراکم جمعیت بالا تمرکز می کنند.

با این حال، ماهواره و بی سیم ثابت هر دو گزینه های اینترنت را برای بسیاری از مناطق محروم ارائه می دهند.

اینترنت ماهواره ای اساساً در همه جا در دسترس است، زیرا به ماهواره ای که به دور زمین می چرخد متصل می شود. اما برای دسترسی به اینترنت بی سیم ثابت، باید در محدوده دید برجی باشید که این خدمات را پخش می کند.

بنابراین در حالی که اینترنت بی سیم ثابت یک گزینه عالی برای بسیاری از افراد است، اما در همه جا در دسترس نیست.

برای اینکه ببینید آیا بلوط می‌تواند اینترنت بی‌سیم ثابت را برای شما بیاورد، نقشه منطقه خدمات ما را بررسی کنید.

هزینه سرویس چقدر است؟

راه اندازی و راه اندازی اینترنت بی سیم ثابت در مقایسه با اینترنت ماهواره ای هزینه کمتری دارد. این بدان معناست که ارائه دهندگان اینترنت بی سیم ثابت می توانند این پس انداز را به مشتریان خود منتقل کنند.

علاوه بر صورت‌حساب‌های ماهانه کمتر، برخی از شرکت‌های بی‌سیم ثابت (مانند بلوط) خدماتی را بدون محدودیت داده به شما ارائه می‌دهند. این بدان معناست که سرویس شما قطع نمی شود و هزینه اضافی از شما دریافت نمی شود، صرف نظر از اینکه چقدر از اینترنت استفاده می کنید.

اگر مشترکین آنها هر ماه از پهنای باند زیادی استفاده کنند، ممکن است برای بسیاری از ارائه دهندگان اینترنت ماهواره ای گران تمام شود. قابل درک است که آنها باید این مقدار را با ایجاد محدودیت های داده محدود کنند. اگر از مقدار معینی فراتر بروید، ممکن است سرعتتان کاهش یابد یا با هزینه های اضافی مواجه شوید.

کدام یک برای شما بهتر است – ماهواره در مقابل اینترنت بی سیم ثابت؟

هنگام مقایسه گزینه‌های اینترنت بی‌سیم ثابت و ماهواره‌ای، باید نگاهی بیندازید که چه کسی بهترین ترکیب قیمت و خدمات را دارد.

اینترنت بی سیم ثابت گزینه محلی تری را ارائه می دهد که به معنای تأخیر کمتر، خدمات قابل اطمینان تر و قیمت ها و شرایط بهتر است. گفته می شود، ممکن است در منطقه شما در دسترس نباشد، در حالی که اینترنت ماهواره ای احتمالاً موجود است.