خانه » بلاگ » تأخیر latency چیست؟
تأخیر latency

تأخیر latency چیست؟

تأخیر latency

تأخیر latency چیست؟ latency تأخیر شبکه (به اختصار تأخیر) مدت‌زمان لازم برای ارسال داده‌ها به سرور مبدا و دریافت پاسخ در دستگاه کلاینت را اندازه‌گیری می‌کند. به زبان ساده‌تر بازه زمانی میان لحظه‌ای که کاربر اقدامی مثل کلیک روی یک لینک را انجام می‌دهد و لحظه‌ای که پاسخ این اقدام را از جانب سرور دریافت می‌‌کند.

چگونه Latency را کاهش دهیم؟

Latency می‌تواند در سمت سرور یا کاربر رخ دهد. استفاده از CDN (شبکه توزیع محتوا) یک راه عالی برای کاهش تأخیر از سرور است. در این روش محتوا در چندین سرور مختلف در مناطق مختلف توزیع می‌شود. به این ترتیب شما می‌توانید در هنگام اتصال به سرور، از نزدیک‌ترین سرور اطلاعات را دریافت کنید تا تأخیر کمتری را تجربه کنید. برای وبسایت ها و اپلیکیشن ها، کاهش منابع render-Blocking (مانند لود کردن جاوا اسکریپت در پایان کار)، بهینه سازی تصاویر و کاهش اندازه فایل‌ها تا حد ممکن به همراه ساده سازی کدها می‌تواند به کاهش تأخیر کمک کند.

اما در بعضی از مواقع تأخیر یا سرعت پایین اینترنت، به دلیل مشکلاتی است که در سمت کاربر وجود دارد. خرید پهنای باند بیشتر،  و یا اینترنت اختصاصی ، استفاده از تکنولوژی‌های جدید مانند اینترنت وایرلس، استفاده از تجهیزات به روز (مودم‌های جدید) و به روزرسانی نرم افزارها می‌تواند باعث کاهش تأخیر و Latency شود.