خانه » بلاگ » Jitter چیست؟ تفاوت jitter و delay در شبکه

Jitter چیست؟ تفاوت jitter و delay در شبکه

جیتر Jitter چیست

Jitter جیتر چیست؟ جیتر (Jitter) نرخ میزان نوسان (لرزش) و تغییر تاخیر در یک سیگنال دریافتی (ping) در بازه زمانی مشخص می باشد. به صورت ساده، اگر هر بسته مدت زمان یکسانی را برای سفر از نقطه A به نقطه B طی نماید، در اینصورت Jitter وجود ندارد اما اگر زمان تحویل بسته ها یکسان نباشد Jitter وجود خواهد داشت.

چرا جیتر ایجاد می شود؟

  •  عملکرد و کارایی پایین سخت افزار و استفاده از تجهیزات قدیمی و از رده خارج شده شبکه مانند کابل، سوئیچ و روتر های قدیمی که فاقد استاندارد های روز می باشند، میتوانند باعث ایجاد جیتر ( Jitter ) شوند.
  • نداشتن پهنای باند کافی. اگر پهنای باند کافی وجود نداشته باشد و ترافیک شبکه بالا باشد کارایی شبکه به شدت پایین خواهد آمد چراکه تعداد زیادی از دستگاه های فعال از پهنای باند محدود شبکه ما در حال استفاده هستند و باعث به وجود آمدن جیتر ( Jitter ) خواهند شد.
  • استفاده از شبکه بی سیم ( Wireless ). یکی از ایراد های استفاده از شبکه های بی سیم ( Wireless ) نوسان کیفیت اتصال به شبکه و وجود اختلال در فرکانس شبکه می باشد. با استفاده از اتصالات کابل شبکه می توان این اطمینان را حاصل کرد که سیستم های تماس صوتی ( VOIP ) و تماس های تصویری، تجربه کاربری بهتری را ارائه خواهند نمود.
  • عدم اولویت بندی بسته های شبکه. اگر برای ترافیک های مهم برای مثال ترافیک های تماس های صوتی ( VOIP ) اولویت بندی شکل نگیرد ترافیک های دیگر پهنای باند شبکه را اشغال خواهند نمود و با افزایش نرخ جیتر ( Jitter ) کیفیت تماس های صوتی به شدت کاهش و غیر قابل استفاده خواهند شد. پس باید در نظر داشته باشیم که همواره برای ترافیک های مهم، الویت بندی نوع ترافیک ها امری غیر قابل انکار می باشد.

راهکارهای برطرف کردن Jitter در شبکه

عیب یابی جیتر شبکه بسیار مشکل است زیرا جیتر به طور پیش‌بینی نشده رخ می‌دهد. اگر شبکه را به درستی پیاده‌سازی کرده باشید، جیتر در حداقل خواهد بود. کیفیت اتصالات شبکه، پهنای باند کافی و تاخیر قابل پیش‌بینی باعث کاهش جیتر در شبکه می‌شود.

برخی از راهکارهای برطرف کردن Jitter در شبکه عبارتند از:

  • آپگرید کردن کابل اترنت
  • بررسی فرکانس کاری تجهیزات
  • کاهش مصرف پهنای باند با قطع دستگاه های متصل خصوصا در ساعات کاری
  • زمانبندی آپدیت ها خارج از ساعات کاری
  • گرفتن تست پهنای باند
  • استفاده از جیتر بافیرینگ jitter Buffering: این میان ابزار، بسته‌های ارسالی را بر اساس زمان مشخص شده روی هر بسته در صف قرار می‌دهد.
جیتر Jitter چیست

Delay در شبکه چیست؟

Delay در شبکه چیست؟ Delay در شبکه یعنی زمانی که سیگنال لازم دارد در شبکه منتقل شود. این زمان هم می‌تواند ثابت باشد و هم متغیر.

تعریف ساده تر درباره اینکه Delay چیست این است: مدت زمانی که طول می‌کشد تا بسته از یک نقطه به نقطه دیگر برود. اکر نقطه A را نقطه مبدا فرض کنیم و نقطه B نقطه مقصد باشد، این Delay را End to End Delay می‌نامند.

همچنین Delay در شبکه به فاکتورهای متفاوتی بستگی دارد مثل مکان مقصد، اندازه بسته و میزان ترافیک شبکه.

تفاوت jitter و delay در شبکه

حال اینکه Delay مدت زمانی است که سیگنال به مقصد می‌رسد اما Jitter تنوع در این Delay Time است. اگر برنامه شما به جیتر حساس باشد مثل صوت و ویدئو، پس به Delay هم حساس است.

Latency همان Delay است به اضافه زمانی که طول می‌کشد Acknowledgement به مبدا برگردد که شامل زمان پردازش بسته در مقصد نیست.